Abstract | Ovaj se završni rad bavi tipovima upravljanja brzine vrtnje električnih strojeva, kao i
tipovima električnih i hibridnih vozila, te o načinima odabira idealnog upravljanja brzinom vrtnje
za svaku vrstu električnog stroja.
U prvom dijelu ovog rada upoznajemo se sa vrstama električnih strojeva i električnih vozila.
Prikazana je razlika između sinkronih, asinkronih te istosmjernih električnih strojeva i objašnjena
su hibridna vozila te vrste hibrida koje možemo vidjeti. Dan je kratak pregled povijesti električnih
vozila te je prikazana današnja slika elektrifikacije transporta, te su konačno prikazani načini
napajanja ovih vrsta vozila. Nadalje upoznajemo se sa vrstama upravljanja brzine električnih vozila
koje se najčešće koriste, kao i sa njihovim prednostima i manama. Obrađeni su pojmovi
reverziranja, višebrzinskih motora, upravljanja promjenom otpora, promjenom napona te konačno
je opisana skalarna regulacija. Opisani su razlozi zašto kod pojedinih vrsta regulacije dolazi do
većeg klizanja, zašto se neki motori počnu zagrijavati te kako se taj problem rješava. Nakon
razmotrenih prednosti i mana zaključeno je kako su za vozila pogonjena električnom energijom
idealna rješenja kod upravljanja brzine vektorska i skalarna regulacija, ovisno o vrsti elektromotora
koji koristimo. U slučajevima električnih vozila najpogodnija je vektorska regulacija, te su
bavedeni razlozi zašto je tome tako.
Rad je zaključen s nekoliko primjera električnih vozila, vrstama njihovih pogonskih
strojeva te načinima upravljanja. |
Abstract (english) | This final work talks about different types of control of rotation speed for electric machines,
as well as about types of electric and hybrid vehicles, and choosing the best type of electric
machines for specific vehicles and ideal speed regulations for those same vehicles.
We start with an introduction on different types of electric machines and electric vehicles.
The difference between synchronous, asynchronous and DC machines is shown, hybrid vehicles
are explained, as well as different types of hybrid vehicles we can see on the roads. The history of
electric vehicles is introduced and the current picture of electrification of mobility is presented, as
well as energy storage systems produced for powering these types of vehicles. Furthermore, we are
introduced to the types of speed control commonly used on electric vehicles, as well as their
disadvantages. We find out what reversing is, multi-speed motors, resistivity change control,
voltage change, and finally what is scalar control. Here are reasons why some types of motor
control are inefficient, why some motors start to heat up, and how this problem is solved. After
considering the advantages and disadvantages, we conclude that for vehicles powered by
electricity, vector and scalar control are ideal solutions for speed control, depending on the type of
electric motor we use. In the case of electric vehicles, the most advantageous is vector control and
the reasons for its usage are highlighted in the paper.
The paper concludes with a few examples of electric vehicles, their types of propulsion
machinery, and their types of speed rotation controls. |