Abstract | Cilj ovog rada bio je nadogradnja dizelskog motora sa slobodnim usisom, ugradnjom turbopuhala. Pri tome se komprimira usisni zrak, čime se u cilindar dovodi veća količina zraka, a sukladno tome može se dovoditi i veća količina goriva. Korištenjem komercijalnog softvera omogućena je virtualna konstrukcija navedenog motora, pri čemu se promatralo do kakvih promjena u radu dolazi prednabijanjem. Bilo je moguće primijetiti kako ugradnjom turbopuhala dolazi do povećanja snage i momenta motora, što je i bio očekivani rezultat. Međutim, također je primijećen problem u sklopu hlaĎenja cilindra, pri čemu je dolazilo do zamjetno većih toplinskih gubitaka, koji su dovodili do povećanja potrošnje goriva i narušavanju ekonomičnosti samog
motora. Iako to nije bila tema rada, ipak je potrebno naglasiti, kako bi se razumjela sva problematika koja se korištenjem navedenog komercijalnog softvera mogla uočiti. Sve prednosti dobivene prednabijanjem donose posljedice o kojima je izuzetno važno voditi računa i na vrijeme ih uočiti. U sklopu rada objašnjen je utjecaj većih parametara u cilindru na koljenasti mehanizam. Počevši od klipa, ojnice i osovinice koja ih spaja, pa sve do letećeg rukavca koljenastog vratila i velike pesnice ojnice, uočeno je znatno veće naprezanje s obzirom na motor sa slobodnim usisom. Premda tema rada nije bila kako se adaptirati na veća naprezanja, nego ih grafički i numerički dobiti te objasniti zbog čega uopće dolazi do njih, ipak treba
naglasiti da se svi uočeni problemi ne mogu riješiti bez velikih ulaganja u sam razvoj motora.
Autor rada osobno smatra kako je ovaj rad svojevrsna vrsta preliminarnog testa u kojem se dobivaju prvi podaci vezani za ugradnju turbopuhala u dizelski motor. Uz bitne parametre u vidu tlaka i temperature u cilindru te snage i momenta uočen je problem toplinskih gubitaka, na koji bi se u nastavku razvoja motora uloţilo vrijeme i resursi potrebni za rješavanje navedenog
problema. Također, dobivanjem opterećenja u dijelovima koljenastog mehanizma, stvara se podloga za definiranje rješenja u sklopu ugradnje boljih materijala kao i promjene konstrukcije istih.
Uz sve navedeno, dan je dobar temelj koji će osigurati da dobiveni proizvod zadovoljava sve sigurnosne uvjete, te da svojim performansama i ekonomičnošću osigurava svoje mjesto na tržištu. |